Tuesday, March 23, 2010

Si Pengutip Besi Buruk..

Pada Sabtu lepas mak mertua aku menunggu orang utk menjual perkakas besi buruk yang x berguna lagi..itupun setelah mak mengemas kawasan belakang rumah. Nak dijadikan cerita maka tengah hari sabtu lepas lalu la..seorang abang yang selalu mengutip besi @ apa saja yg boleh dijual kelak dari rumah ke rumah…

Alkisahnya bermula apabila mak memanggil dia…masa tu aku tgh membasuh..yayak si humaira di paip depan rumah. Mak berkata ni sume besi buruk….dh x pakai..brapa yer klu amik..si pengutip besi buruk tu pun menjawab…ok mak cik sy tgk dulu brapa blh sy byr …klu mak cik setuju sy amik…tp………..aku tgk dia asing2kan then terus masuk dalam motosikal yang ada tmpt letak barang (mtr roda 3..) tanpa berkata jumlah yg nk dibayar n tanpa persetujuan mak…siap dia kata klu timbang ni blum tentu depa tmbang betul…aku diam x campur urusan mereka…lama jugak dalam 20 minit gitu…then akhir sekali dia dh siap punggah yng mana boleh masuk dlm bakul mtr roda 3..terus dgn sopan dia kata “mak cik yg ni sy hantar dulu…yang kt tepi tu…biar dulu sekejap lagi sy dtg amik…ok” sambil senyum…aku mendengar dengan jelas..

Tup2 smpi ke hari ini pengutip besi itu x muncul2..mula tu aku igt dia jauh…tp ptg tu x dtg jugak…last2 smpi hari ini…x jugak muncul….

Dalam hati aku berkata…patutlah ALLAH tidak memberikan kesenangan kepada dia..dia mencari rezeki yang tidak halal…mengambil barang orang begitu saja…aku tidak menghina pekerjaan dia mengutip sisa2 sampah yang masih mendatangkan rezeki pada dia..tetapi caranya yang tidak menghalalkan…rezeki yg dia perolehi…

Bagi aku jika dia tidak mahu membayar berterus terang aje..mak cik sy x beli tp klu mak cik bagi sy ambil…senang kan…….

No comments: