Wednesday, December 22, 2010

Kek Coklat Moist Sedap


Kek coklat aku buat masa Reunion UiTM Builders 98-2001 kt umh kawan di Alam Damai, Cheras sebagai buah tangan...

Alhamdulliah mendapat feedback yang membuatkan aku tersenyum lebar...actually ni 1st time aku guna resepi ni..dh lama copy dr MY RESEPI tp br cuba,...mmg sedap kek ni...gebus gitu...

so kt sini aku kongsikan resepinya...terima kasih zalisa..

Kek Coklat 'Moist' Sedap dr Zalisa MyResepi

  • Bahan A
  • 21/2 cwn tepung gandum
  • 1 cwn serbuk koko
  • 11/2 tsp soda bikabonat

  • Bahan B
  • 4 biji telur
  • 2 biji kuning telur
  • *** telur ni aku modified skit..aku guna 5biji telur gred B. amik kuning n putih telur sume..
  • 1 1/2 cwn air

  • Bahan C
  • 11/4 butter (313 gm)
  • 2 cwn gula halus(aku kurangkan skit..)

  • TOPPING
  • 250g coklat masak
  • 135ml whipping cream
  • 10g butter

Cara-cara

  1. Ayak kesemua bahan A dan gaulkan hingga sebati.
  2. Campurkan kesemua bahan B dan kacau hingga sebati.
  3. Pukul bahan C sehingga kembang
  4. Masukkan bahan A & B sedikit demi sedikit ke dalam bahan C secara berselang-seli. Pukul hingga sebati.
  5. Tuang adunan ke dalam acuan bulat berukuran 10" yang sudah disapu dengan minyak dan dialas kertas.
  6. Bakar pada suhu 180'C selama 1 jam atau sehingga masak.
  7. Keluarkan kek daripada acuan dan biarkan sejuk.
  8. Sementara tunggu kek sejuk, buatlah toppingnya pulak.
  9. Cairkan coklat masak menggunakan kaedah 'double boiler'.
  10. Masak whipping cream sehingga mendidih. Masukkan ke dalam coklat masak dan pukul hingga pekat.
  11. Masukkan butter dan kacau hingga sebatilah.
  12. Biarkan sejuk sblm diratakan ke atas kek.

No comments: