Saturday, January 24, 2009

Orang Gaji...

Baru2 ni aku ke taman permainan depan rumah mak membawa si kecil ku. Biasanya aku akan bawa fatin humaira 2 @ 3 kali seminggu. Seperti biasa disitu akan ada kanak2 yg sememangnya setiap ptg akan bermain disitu. Sehinggakan aku pun dh berkawan dgn maid2 mereka ni. Maid2 ini semuanya asal dr Indonesia. Taman Permainan tu jugak la tmpt mereka berkumpul ptg2 sambil bercerita tentang kg halaman mereka.

Kekadang aku ralit mendengar mereka bercerita ada yg aku faham dan ada jugak yg aku x faham lgsung. Sesekali aku menyampuk percakapan mereka. sebelum ini aku hanya akan senyum saja. Tp bila selalu jumpa kami saling bertegur sapa. Lgpun bg aku mereka ini semuanya baik2. Sehinggakan anak aku pun mereka layan dgn baik. Setiap kali mereka menyuap makanan ke mulut anak yg mereka jaga, anak aku juga x ketinggalan disuapnya. bila aku menegah disbbkan segan. Mereka slalu kata "Ala x per la kak (w.pun mereka lbh tua pd aku...dia ttp panggil kkk, aku x tau kenapa) ...bdk2...kesian dia tgk org makan...kita kongsi2 jer mknan ini..." w.pun pada masa tu hanya ada sebiji pisang.

dan pada petang itu ada seorg maid dr ujung blok rmh mak dtg membawa anak majikannya. aku mmg knl dia tp x pnah bertegur sapa hanya sekadar senyum sahaja tiap kali aku lalu di depan rumah majikan dia. Dia yg termuda maid di situ, muda dr umur aku juga. Dia juga jarang keluar rumah.

Dari cerita mereka rupa2nya Ros nm maid muda 2. baru bekerja di Malaysia, ini merupakan tahun kedua..dia akan blk ke Indon untuk pertama kali pertengahan thn ini utk bercuti sambil renew permit n Pasport. Jadi bg yg bekerja lama di malaysia memberi nasihat kpd Ros. salah satu yg menarik perhatian aku ialah..."nnt ros nk blk indon...masa kemas beg ros panggil majikan ros...ckp pd dia...ibu sy nk blk indon skrg sy mau kemas beg...ibu mari tengok apa yg sy bawa balik...ibu check dulu brg2 sy...samada sy ada amik x brg2 ibu..." aku tiada pengalaman dgn situasi ini sementelah aku pun x mampu menggajikan seorang maid. Tp cerita2 yg aku dgr sblm ini agak menakutkan. Tp maid yg aku jumpa ini boleh aku kategorikan seorg yg jujur dan baikhati. Lgpun ble dia tgk aku khusyuk mendgr nasihat dia...dia menambah " kita bkn apa kkk kte dtg cni mau cari rezeki...kte x blh buat jahat pd majikan kita...kita kerja dgn ikhlas...tanggung keluarga di indon..." pada masa itu aku pula membayangkan jika aku berada ditempat mereka. meninggalkan anak2 dan keluarga di Indon dan hanya akan blk 2thn sekali. Tidakkah itu amat memeritkan...

5 comments:

eiza in the house.. said...

salam..
betul la tu..kwn eiza punya kakak pernah mengajikan org gaji dan org gajinya didapati membawa lari brg2 berharga dr umah dia..kan teruk mcm tu..klu dpt maid baik mcm tu syukur sgt n bertuah majikannya..:)

ajnie's said...

salam eiza,
Mmmg pun sblm ni mmg slalu dgr cerita2 yg mcm kkk kwn eiza tu...tp x semua org gaji mcm 2 masih ada yg ikhlas bekerja

alif-mikail said...

salam...
iye... sana hidupnya susah banget!

manje said...

salam ajnie

kite pon slalu dgr cite mcmni... byk versi... ada yg baik ada jgk yg buruk... ssh nak cari maid yg benar2 jujur dan ikhlas nak bekerja

> saya mau awak jd kawan saya... mau ngakk? :) sy link kan awak yek

ajnie's said...

manje sy pun dh link awak..thanks ek